Redigering af mine billeder
Egentlig burde det være simpelt at svare på, hvor meget eller lidt jeg redigerer mine billeder, men jeg har stadig til gode at finde et godt svar. Vi er nok nødt til at tage et skridt tilbage, for at undersøge spørgsmålet om, hvad det vil sige at redigere et billede.
Billedet er lavet af yhiae ahmad og hentet fra Pixabay.
Som udgangspunkt, når jeg bliver spurgt eller snakker om mine billeder, plejer jeg at sige, at jeg ikke redigerer dem. Men processen med at indfange en scene som et billede, starter inden at kameraet overhovedet bliver løftet op, og dækker i min mening 3 forskellige trin.
Del 1 i at tage et billede, dækker over at finde et ønsket motiv, et sted og tidspunkt at tage billedet, manipulering af forholdende osv. Det kan fx være et portrætbillede med en gågade som baggrund, hvor der ikke ønskes folk imellem kamera og model, og hvor tidspunktet på dagen er vigtigt, så lyset falder rigtigt på på baggrunden og/eller modellen.
Del 2 er så at tage billedet i sig selv. Her vil udstyret påvirke hvordan scenen bliver indfanget, ikke mindst fordi samtlige digitale kameraer i sagens natur er computerstyret, hvilket vil sige at farve- og lysmætning, lukketider osv. sandsynligvis også er computerstyret. Selv hvis de ikke er det, eller kameraet er helt uden computerstyring, tager udstyret alligevel en række af beslutninger udenom fotografen. NASA har en spændende artikel om problemerne med at gengive farver fra Mars, fordi man generelt set er afhængig af mennesker, til at tage stilling til om farverne er korrekt gengivet. Artiklen er desværre på engelsk.
Del 3 er nok den del de fleste forbinder med en egentlig redigering af billeder, og den dækker da også manuel eller elektronisk fremkaldelse af billedet, ligesom at ændringer til billedet efter optagelsen også sker i den her del. Ændringer af optaget billeder kan bevises helt tilbage til 1860’erne, så at “photoshoppe” sine billeder er ikke nyt, og på ingen måde unikt til den digitale tidsalder eller de digitale medier. For en meget detaljeret gennemgang (også på engelsk, desværre) af efterbehandling, kan jeg anbefale at hente og læse PDF’en history.pdf herfra.
Jeg vil ikke gå i detaljer med alle de mulige vinkler emnet har i det her indlæg, men jeg vil i stedet opsummere min umiddelbare mening, og så måske uddybe i kommende indlæg.
I sin grundform har jeg ikke et problem med at billeder er konstrueret, forstået på den måde, at både del 1, 2 og 3 ender med at producere et billede, som viser noget der ikke findes i virkeligheden. Men det er vigtigt for mig at fotografen og/eller udgiveren af billedet er ærlig omkring det. Det er i min mening, som eksempel, ikke i orden at en pressefotograf redigerer sine billeder på en måde, så scenen forandrer sig.
Omvendt er det heller ikke noget jeg bryder mig om. Den omfattende brug af retouching (se fx denne her 8 minutters video af processen) og andre tilsvarende teknikker, skaber i min mening en splittet opfattelse af hvordan mennesker og alt andet skal se ud, hvad flot/pæn/skøn vil sige, og forhindrer i det hele taget billeder i at vise virkeligheden. Derfor justerer jeg kun lysforholdet og farvetemperaturen på mine billeder, og en sjælden gang beskærer jeg dem. Intet andet.
Sandt at sige, så syntes jeg at retouchede ansigter ligner dødsmasker, men det er måske bare mig.
// Nicky